Sunday, November 28, 2010

Harga Seorang Wanita - Berapa?

Sekadar gambar hiasan

Maaf aku pinta terlebih dahulu kepada semua wanita di luar sana kerana bukanlah aku berniat untuk mejatuhkan atau merendahkan kaum wanita tetapi apa yang aku kongsikan ini adalah sekadar untuk renungan bersama.

Mungkin agak keterlaluan jika aku bertanya, berapakah nilai seorang wanita pada kacamata kamu? Bagaimana sebenarnya meletakkan nilai pada seorang wanita ? Adakah wanita yang diceraikan suami itu nilainya akan jatuh atau adakah seorang wanita yang baru diputuskan oleh kekasihnya juga nilainya juga akan berkurangan? Inilah antara tanda tanya yang timbul ketika sang jejaka memilih untuk mencari pasangan hidup.

Sifat semulajadi manusia yang akan berubah seiring dengan perkembangan semasa melalui persekitaran, pemikiran, pengalaman dan kemajuan masa kini membuatkan kita kadangkala terkeliru untuk mentafsir nilai seorang wanita.

Berfikir aku seketika mengenai hal ini dan akhirnya aku membuat kesimpulan bahawa nilai seorang wanita adalah terletak pada akhlaknya yang mulia. Akhlak yang baik membentuk keperibadian diri yang tinggi. Sebahagian wanita beranggapan bahawa kecantikan wajah dan layanan "first class" mereka terhadap lelaki adalah cukup untuk memberikan gambaran betapa mereka adalah calon untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki dan meletakkan nilai dirinya di situ.

Sabda Rasulullah SAW ketika ditanya oleh sahabat mengenai ciri wanita idaman "Yang menyenangkannya ketika dilihat. Wanita yang mentaatinya ketika disuruh. wanita yang tidak mengkhianatinya (tiada curang). Dan, wanita yang tidak mengkhianati hartanya pada perkara yang dibenci " (Riwayat Abu Daud dan Nasaii)

Dalam hadis lain Rasulullah saw bersabda: "Sebaik-baik wanita ialah sesiapa yang dapat menggembirakanmu apabila dilihat. Mentaatimu, apabila disuruh. Menjaga dirinya dan hartamu apabila kamu tiada." (Riwayat A-Tabrani)


Sebuah lagu khas untuk wanita

Artikel Terkait

4 comments

btul3..sy stuju 100%..ramai d luar sna yg x tau hakikat sbnr..hu2

terima kasih kerana meletakkn entry ini...

Manusia mudah lupa..
Sekadar utk renungan sahaja..

bear : suka sangatlah tu.. Hihihi