Sunday, May 18, 2014

FOSIL DINOSAUR : Bukti Dinosaur Adalah Haiwan Paling Besar di Bumi

Fosil tulang dinosaur yang diyakini sebagai makhluk terbesar di Bumi ditemui di Argentina , kata para ahli paleontologist

Berdasarkan besar tulang paha , makhluk itu mempunyai panjang 40 meter dan tinggi 20 meter , seperti dilaporkan wartawan sains BBC James Morgan .

Dengan berat 77 tan , ia mempunyai berat yang sama dengan 14 gajah Afrika dan lebih berat tujuh tan dari pemegang rekod sebelumnya , Argentinosaurus .

Para saintis yakin ini adalah spesies baru titanosaur , herbovora besar yang berasal dari tempoh Cretaceous Akhir .

Seorang pekerja ladang tempatan mencari fosil ini di sebuah padang pasir di dekat La Flecha , kira-kira 250 km di barat Trelew , Patagonia .

Fosil itu kemudian digali oleh pasukan palaentologi dari Museum of Palaeontology Egidio Feruglio , yang dipimpin oleh Dr Jose Luis Carballido dan Dr Diego Pol .

Mereka menggali sebahagian kerangka dari tujuh individu , jumlahnya sekitar 150 tulang , semua merasa " sangat menakjubkan . "


' Setinggi bangunan berlantai tujuh '

Kru filem dari BBC Natural History Unit berada di sana untuk mengabadikan saat-saat ketika para saintis menyedari betapa besar penemuan mereka .

Dengan mengukur panjang dan besar dari tulang paha ( tulang paha ) , mereka mengira bahawa haiwan itu seberat 77 tan .

" Berdasarkan saiz tulang ini , yang melebihi semua haiwan yang pernah diketahui , dinosaur baru ini adalah haiwan terbesar yang pernah hidup di muka bumi , " kata saintis kepada BBC .

" Panjangnya dari kepala ke hujung ekornya , 40 meter . "

" Jika berdiri dengan leher menengak , dinosaur ini tingginya mencapai 20 meter , sama dengan bangunan berlantai tujuh . " ( BBC )


Artikel Terkait